Det var ingen treff på søkeordet i vårt innhold.
Innhold
Din utlogging var vellykket.
Betingelser for bruk
Status oktober 2023
Disse generelle kjøpsbetingelsene gjelder for alle (også fremtidige) forretningstransaksjoner, spesielt leveranser og tjenester, som B. Braun SE eller et av dets tyske tilknyttede selskaper i henhold til § 17 i den tyske aksjeloven (Aktiengesetz; AktG) er oppdragstaker for (heretter kalt "Kjøper"). Kjøpers generelle vilkår gjelder utelukkende for foretak i henhold til § 310 avsn. 1 i den tyske sivillovboken (Bürgerliches Gesetzbuch; BGB).
Eventuelle avvikende eller motstridende generelle vilkår og betingelser fra avtaleparten ("selger") anerkjennes ikke av kjøperen, med mindre han uttrykkelig har samtykket til dem. Dette kravet om godkjenning skal gjelde selv om Kjøper utfører levering til Selger uten forbehold mens han er kjent med Selgers avvikende eller motstridende generelle vilkår.
Bestillinger og alle relaterte representasjoner skal gjøres skriftlig eller via innkjøpsordrer i e-innkjøpssystemer. Avvik fra de generelle kjøpsbetingelsene skal gjøres skriftlig. «Skriftlig» eller «Skriftlig» betyr skriftlig form ved håndskrevet signatur eller ved autentisert elektronisk signatur kombinert med autentisert tidsstempel (Skriftlig form), eller ved avansert elektronisk signatur som DocuSign, Conga Sign, Adobe Sign, eller ved elektronisk signatur som å sende et signert dokument via elektronisk post i Portable Document Format (PDF).
Selgers tilbud og pristilbud skal ikke godtgjøres av Kjøper.
Selger skal skriftlig bekrefte enhver bestilling med bindende fremstilling av priser og leveringstid. Hvis Kjøperen ikke mottar en slik bekreftelse innen åtte (8) dager, har Kjøperen rett til å kansellere ordren.
Oppfyllelsesstedet skal være den respektive Kjøperens hovedkontor, med mindre annet er avtalt mellom partene.
Hvis selgeren eller en tredjepart som selgeren bruker på tidspunktet for levering av produktene, forplikter seg til å losse produktene helt eller delvis, eller hvis lossingen av produktene utføres av selgerens eller en tredjeparts losseanlegg, skal risikoen gå over etter at denne operasjonen er fullført eller så snart produktene har forlatt losseanlegget.
Avtalt leverings- eller tjenesteytelsesdato er bindende. For overholdelse av denne datoen er mottak av produkter hos Kjøper relevant. Kjøper har rett til å avbryte leveransen eller tjenesteytelsen i rimelig tid. I slike tilfeller skal leverings- eller tjenesteperioden forlenges med denne avbruddsperioden.
Selger skal i rett tid be om de dokumenter fra Kjøper som er nødvendige for å gjennomføre bestillingen.
Så snart selgeren erkjenner at han ikke er i stand til å oppfylle sine kontraktsforpliktelser innen den gitte tidsrammen, må han rapportere dette til kjøperen uten unødig forsinkelse i skriftlig form. Han må oppgi årsaken(e) til denne forsinkelsen og den forventede forsinkelsen i leveringen. Ubetinget aksept av en forsinket levering skal ikke på noen måte fraskrive Kjøperens rettigheter knyttet til forsinket levering. Dette gjelder til endelig betaling er foretatt. Ytterligere krav om erstatning forblir uberørt.
Selger skal på forespørsel fra Kjøper hente all ytteremballasje, transportemballasje eller salgsemballasje fra leveringsstedet eller få disse hentet av tredjepart.
Selger er forpliktet til å vedlegge hver leveranse to eksemplarer av følgeseddelen, herunder referansenummer, produktenes identitet inkludert Kjøpers respektive materialnummer og avtalt mottaks- og lossested. Eventuelle nødvendige drifts- og vedlikeholdsinstruksjoner må også inkluderes i leveransen. For øvrig skal de resulterende forsinkelsene i behandlingen ikke bæres av Kjøperen.
Ved forsinket levering eller levering av tjenester har Kjøperen i tillegg til kravet om ytelse rett til betaling av en kontraktsbot på 0,2 prosent av netto ordreverdi per arbeidsdag for overskridelse av leveringsfristen eller levering av tjenester opp til et totalbeløp på fem (5) prosent av netto ordreverdi, med mindre Selgeren kan bevise at han ikke er ansvarlig for forsinkelsen eller at Kjøperen har lidd et mindre tap. Godkjenning av en levering eller tjeneste som ytelse utgjør ikke et avkall på eventuelle krav om kontraktsmessige sanksjoner, selv om det ikke foreligger en uttrykkelig reservasjon. Kravene kan gjøres gjeldende frem til sluttbetalingen. Ytterligere erstatningskrav forblir uberørt.
Alle gjenværende dokumenter i forbindelse med bestillingen skal anses som kjøperens eiendom, som også har opphavsrett til disse dokumentene. Selgeren kan ikke utlevere slik informasjon til tredjepart uten Kjøperens forutgående skriftlige samtykke. Slik informasjon skal kun brukes som nødvendig for at selgeren skal kunne utføre sine forpliktelser i henhold til denne avtalen, og selgeren skal returnere slik informasjon uoppfordret og uten forsinkelse ved avtalens utløp eller hvis ordren ikke er bekreftet av selgeren i henhold til paragraf 2.2 Selger skal destruere alle kopier av slik informasjon uten unødig opphold.
Selgeren er forpliktet til å holde alle kjøperens forretningsmessige, driftsmessige og tekniske forhold/informasjon, som han har innhentet eller vil innhente i forbindelse med leveransen strengt konfidensiell også utover avtaleforholdets opphør, så lenge og i den grad denne informasjonen ikke på annen måte er blitt offentlig eller selgeren ikke skriftlig har gitt avkall på slik konfidensialitet.
Selgeren kan kun reklamere for det eksisterende forretningsforholdet med Kjøperens skriftlige samtykke.
Prisen som er angitt i bestillingen er bindende.
Betalingen skal foregå innen 60 dager etter levering og mottak av faktura.
Ved betaling innen 30 kalenderdager gir Selger kontantrabatt på netto fakturabeløp på tre (3) prosent.
Kjøperen skal beholde eiendomsretten til produktene fra det umiddelbare leveringstidspunktet, og selgerens eventuelle eiendomsforbehold fraskrives herved.
Selgerens tilbakehold av tjenesteytelse på grunn av eller motregning av krav er bare tillatt dersom kravene er ubestridte eller rettslig fastsatt.
Selger er ansvarlig for å levere produkter og tjenester uten feil og i tillegg for å sikre at garanterte egenskaper er til stede. Selgeren garanterer spesielt at produktene og tjenestene er i samsvar med det nyeste innen vitenskap og teknologi og oppfyller gjeldende tekniske og yrkesmedisinske standarder samt de mest anerkjente gjeldende medisinske tekniske og farmasøytiske standardene fra myndigheter og industri. Leverte produkter og tjenester skal også være i samsvar med relevante lovbestemmelser. Hvis maskiner, utstyr eller anlegg utgjør leveringsgjenstander, skal de oppfylle de spesielle sikkerhetskrav som gjelder for maskiner, utstyr og anlegg på tidspunktet for kontraktsoppfyllelse og skal være CE-merket.
Kjøperens mottaksinspeksjon er begrenset til åpenbare ytre skader, transportskader, manglende mengder og produktenes identitet. Slike defekter skal varsles til selgeren innen ti (10) dager, og alle andre defekter innen ti (10) dager etter oppdagelse. Slike mangler skal være gjenstand for kontroller utført av Selger. Selger skal i den forbindelse gi avkall på ethvert forsvar mot forsinket varsling av mangler.
Foreldelsesfrist knyttet til mangler på produkter skal foreldes tidligst 36 måneder etter at risikoen er overgått. Lengre lovbestemte eller kontraktsmessige fornyelsesfrister forblir imidlertid uberørt.
Ved eventuelle mangler har kjøperen rett til å kreve tilleggsytelse i henhold til lovbestemmelser (ved produktlevering) eller kontraktsmessig ytelse (ved tjenesteytelse). Typen tilleggsytelse skal være etter kjøperens skjønn, selgeren skal bære kostnadene som påløper for utbedring. Under utførelse av tilleggsytelsen er Selger forpliktet til å overholde Kjøpers forretningskrav. Hvis tilleggsytelsen bortfaller på grunn av lovbestemmelser, forblir eventuelle ytterligere krav fra kjøperen uberørt. Kjøperen har rett til å kreve ytterligere juridiske eller kontraktsmessige rettigheter ved mangler.
Hvis selgeren ikke oppfyller sin plikt til spesifikk ytelse innen den fastsatte, hensiktsmessige perioden uten rettmessig å nekte spesifikk ytelse, har kjøperen rett til å utbedre manglene selv eller få dette arbeidet utført av en tredjepart for selgerens regning og ansvar. Kjøper har rett til å kreve forskuddsbetaling for gjennomføring av nødvendige tiltak
Selger skal bære alle rimelige kostnader for ytterligere innkommende inspeksjoner av Kjøper i tilfelle forsinket levering eller levering av ikke-samsvarende produkter.
I løpet av selgerens etterfølgende ytelse av nyleverte eller forbedrede deler begynner foreldelsesfristen å løpe i nytt omfang, forutsatt at samme mangelårsak er berørt.
Selgeren samtykker i å holde Kjøperen skadesløs fra og mot alle krav, tap, erstatningsansvar, skader, kostnader eller utgifter av enhver art og uansett om de er forårsaket av eller involverer tredjeparter, som oppstår som følge av eller på annen måte resulterer fra defekter i varer, i den grad slik defekt er forårsaket innenfor Selgerens kontroll.
Videre skal selgeren bære kostnadene for nødvendige korrigerende tiltak som nevnt i § 9,1 inkludert, men ikke begrenset til offentlige advarsler eller tilbakekallinger. Kjøperen skal informere selgeren om gjennomføring av slike tiltak uten unødig opphold. Ytterligere rettslige krav forblir uberørt.
Sek. 9,1 og 9,2 gjelder også for juridisk ansvar basert på den tyske legemiddelloven (Arzneimittelgesetz).
Selgeren skal kompensere B. Braun for alle kostnader og skader forårsaket av selgeren i samsvar med lovbestemmelsene og skal holde B. Braun skadesløs mot alle berettigede krav i denne forbindelse, med mindre selgeren ikke er ansvarlig.
Selgere som arbeider i B. Brauns lokaler, er forpliktet til å overholde alle relevante lovbestemte og offisielle bestemmelser om anleggssikkerhet, helse og sikkerhet på arbeidsplassen, energistyring og miljøvern ved utførelse av ordrer. Det lovpålagte ansvaret for arbeidssikkerheten til ansatte skal forbli hos selgeren og skal ikke overføres til B. Braun.
Selgeren er forpliktet til kun å bruke egnet og tilstrekkelig kvalifisert personell til å utføre ordren.
De eksterne bedriftsforskriftene og brannvernforskriftene til B. Braun på det respektive forretningsstedet skal gjelde i den aktuelle versjonen. Hvis disse ikke er vedlagt ordren, skal selgeren be om dem fra B. Braun senest ved ankomst til B. Braun.
Selgeren skal sørge for at personalet som er ansatt hos Selgeren deltar på opplærings-/instruksjonskurs fra B. Braun som er relevante for gjennomføringen av ordren.
Selgeren garanterer at det ikke vil oppstå negative virkninger på miljøet og ingen farer for B. Brauns ansatte som følge av utførelse av tjenestene.
Hvis energi (strøm, gass, trykkluft osv.) kreves av selgeren for å levere tjenester på B. Brauns forretningssted, skal selgeren sikre at de brukes sparsomt og effektivt. B. Braun forventer at selgeren bruker energieffektive teknikker og utstyr.
Selgeren er forpliktet til å sikre informasjon om B. Braun i henhold til paragraf 5,2 og egne informasjoner og systemer som er nødvendige for å levere tjenestene samt tjenestene mot uautorisert tilgang, endring, ødeleggelse og annet misbruk, og for å iverksette tekniske og organisatoriske tiltak i samsvar med dagens tekniske standard for å ivareta informasjonssikkerheten. Dette inkluderer spesielt innføring og vedlikehold av et egnet informasjonssikkerhetsstyringssystem som er sertifisert i henhold til ISO 27001 eller en tilsvarende og sammenlignbar standard så lenge kontraktsforholdet med B. Braun varer.
Bruk av underleverandører er bare tillatt med skriftlig samtykke fra B. Braun.
Selger er ansvarlig for handlinger, unnlatelser og utelatelser fra sine godkjente underleverandører som om de var egne.
Selgeren forplikter seg til å tegne og opprettholde en forretnings- og produktansvarsforsikring med en grense på ikke mindre enn ti millioner (10 000 000) euro (€) per hendelse og ikke mindre enn tjue millioner (20 000 000) euro (€) per år så lenge forretningsforholdet med Kjøperen varer, inkludert foreldelsesperiodene. Selgeren er forpliktet til å bevise eksistensen av slik forsikringsdekning på forespørsel fra Kjøperen.
Selgeren garanterer at Selgerens oppfyllelse av sine forpliktelser i henhold til denne Avtalen ikke bryter og ikke vil bryte noen avtaler mellom Selgeren og noen tredjeparter, og at Selgerens produksjon og salg av produktet ikke vil være i konflikt med eller krenke patentrettigheter eller andre eiendomsrettigheter til noen annen person eller enhet.
I den grad bruken av produkter er begrenset for kjøperen på grunn av tredjeparts eiendomsrettigheter, skal selgeren enten innhente alle godkjenninger fra de respektive tredjepartene for egen regning og i rett tid eller endre alle berørte deler av produktet for å unngå brudd på tredjeparts rettigheter. I sistnevnte tilfelle er selgeren ansvarlig for at det endrede produktet samsvarer med alle gjeldende kontraktsspesifikasjoner og avtaler.
Selgeren samtykker i å forsvare, skadesløsholde og holde Kjøperen skadesløs fra og mot alle krav, tap, ansvar, skader, kostnader eller utgifter av enhver art som Kjøperen eller tredjeparter måtte lide som følge av krav som følge av brudd på patent eller noen av eiendomsrettighetene i den grad slikt brudd er forårsaket av Selgerens uaktsomhet eller feil. Slike krav skal foreldes tidligst tre (3) kalenderår etter levering av produktene.
Selgeren skal gi Kjøperen den eksklusive og ugjenkallelige retten til alle arbeidsresultater ("Arbeidsresultater") som oppstår innenfor omfanget av Tjenestene, ubegrenset med hensyn til plass, tid og innhold, til alle kjente typer bruk, samt den eneste og ubegrensede eiendomsretten til de Arbeidsresultatene som en slik rett kan etableres og overføres til. Kjøperen har særlig rett til uten begrensning å reprodusere, bearbeide (inkludert å kombinere programvare med andre programmer, redesigne, konvertering til andre programmeringsspråk og for andre operativsystemer), overføre til andre presentasjonsformer og på annen måte endre, videreføre og supplere arbeidsresultatene, distribuere dem i uendret og endret form, offentlig reprodusere dem med ledning eller trådløse midler, tildele ulisenser og overføre alle bruksrettigheter som er gitt i henhold til denne kontrakten.
I den grad det oppstår arbeidsresultater som kan være beskyttet av industrielle eiendomsrettigheter, er selgeren forpliktet til å varsle kjøperen skriftlig om dette uten unødig opphold. Kjøper står fritt til å få disse immaterielle rettighetene registrert i sitt navn. Selgeren skal gi kjøperen omfattende støtte i denne forbindelse, særlig ved å umiddelbart gi den informasjonen som kreves for dette formålet og ved å avgi alle nødvendige erklæringer og iverksette alle nødvendige tiltak. Det er forbudt for selgeren å foreta en tilsvarende registrering i eget navn eller i navnet til en tredjepart eller å støtte tredjepart direkte eller indirekte i dette.
Tildelingen av rettigheter skal kompenseres med full betaling av vederlaget.
"Force Majeure" betyr alle omstendigheter som ligger utenfor den berørte partens rimelige kontroll, spesielt, men ikke begrenset til, force majeure, eksplosjon, brann, ulykker, krig eller lignende fiendtligheter, driftsforstyrrelser, nektelse av å gi lisenser eller tillatelser, forbud eller tiltak av noe slag fra enhver statlig myndighet, inkludert i forbindelse med pandemirespons. Den målrettede eksterne påvirkningen på informasjons- og sikkerhetsinfrastrukturen til datasystemer i cyberspace, som kan være stedet for angrepet, målet eller utgangspunktet, eller realisering av andre cyberrisikoer, samt arbeidskonflikter, råvaremangel og leveringsvansker (f.eks. hos underleverandører, transportselskaper) utgjør ikke force majeure-hendelser.
Force Majeure-tilfeller som hindrer en av partene i å oppfylle sine forpliktelser helt eller delvis, fritar begge parter fra å oppfylle denne avtalen inntil Force Majeure opphører. Den part der Force Majeure har inntruffet, skal umiddelbart varsle den andre parten.
I tilfeller av force majeure har hver av partene rett til å si opp denne avtalen av viktige grunner ved å gi den andre parten 60 dagers skriftlig varsel. Begge parter skal etter gjensidig avtale avgjøre om partene etter endt Force Majeure skal innhente aktiviteter som ikke er utført i denne perioden.
Selger garanterer at
produkter som produseres, lagres, videresendes eller transporteres på vegne av autoriserte økonomiske aktører (AEO), som leveres til AEO eller som tas for levering fra AEO
(a) produseres, lagres, klargjøres og lastes i sikre forretningslokaler og sikre laste- og fraktområder
(b) er beskyttet mot uautoriserte inngrep under produksjon, lagring, klargjøring, lasting og transport
pålitelig personale er ansatt for produksjon, lagring, klargjøring, lasting og transport av disse produktene.
forretningspartnere som opptrer på vegne av Selger informeres om at de også må ivareta forsyningskjedesikkerheten som nevnt ovenfor.
Kjøperen og dets tilknyttede selskaper driver sin virksomhet med de høyeste etiske standarder, i samsvar med alle gjeldende regler og forskrifter. Disse standardene er fastsatt i "B. Brauns etiske retningslinjer". B. Brauns etiske retningslinjer finnes på: https://www.bbraun.com/en/about-us/responsibility/compliance/code-of-conduct.html (bbraun.com >>> Om oss >>> Ansvar >>> Samsvar >>> Etiske retningslinjer). Et «Tilknyttet selskap» er et selskap som er kontrollert av Kjøperen eller Selgeren eller et selskap som er kontrollert av Kjøperen eller Selgeren eller et selskap som er under felles kontroll av Kjøperen eller Selgeren.
Selgeren og dens tilknyttede selskaper driver sin virksomhet med de høyeste etiske standarder, i samsvar med alle gjeldende regler og forskrifter. Disse standardene er fastsatt i selgerens etiske retningslinjer, som skal publiseres (f.eks. på selgerens respektive nettsted).
Ingen av partene underlegger de andre partenes etiske retningslinjer i kontrakten. Kjøperen og selgeren har utarbeidet sine egne etiske retningslinjer som en frivillig forpliktelse og har etablert standarder og prosedyrer som inkluderer, men ikke er begrenset til, å drive virksomhet i samsvar med alle gjeldende regler og forskrifter og i samsvar med de høyeste etiske standarder (inkludert alle gjeldende juridiske krav mot korrupsjon, bestikkelser og antitrust).
Kjøperen og dets tilknyttede selskaper driver sin virksomhet i samsvar med prinsippet om bærekraftig utvikling og overholder internasjonalt anerkjente grunnleggende standarder for helse og sikkerhet på arbeidsplassen, miljøvern og arbeid. har beskrevet sin forståelse av miljø, samfunnsansvar og selskapsstyring (ESG) i sine "ESG-standarder for leverandører", som finnes på: https://www.bbraun.com/en/about-us/responsibility/sustainability/transparent-supply-chain.html (bbraun.com >>> Om oss >>> Ansvarlighet >>> Bærekraft >>> Transparent forsyningskjede). gjør selgeren oppmerksom på B. Braun SEs policyerklæring om menneskerettigheter og miljørelaterte aktsomhetsplikter. Denne erklæringen skal gis som et forebyggende tiltak i henhold til den tyske loven om aktsomhet i forsyningskjeden, og er tilgjengelig på: https://www.bbraun.com/en/about-us/responsibility/compliance/human-rights.html ((bbraun.com >>> Om oss >>> Ansvar >>> Samsvar >>> Menneskerettigheter).
Selgeren skal forsøke å få også sine Tilknyttede selskaper og underleverandører til å innføre og overholde retningslinjer for atferd, samt iverksette tiltak som samsvarer med ESG-standardene for leverandører. Underleverandører som det henvises til i foregående setning, er alle juridiske personer hvis aktiviteter er direkte eller indirekte nødvendige for å produsere produktene eller levere tjenestene med det formål å oppfylle avtalen.
Ved å signere en avtale bekrefter kjøperen og selgeren at de løpende overholder sine egne samsvarsstandarder og -prosedyrer og at de overholder alle gjeldende lover. Hver av partene kan når som helst be den andre parten om å fornye denne bekreftelsen. Ingenting i denne delen skal begrense noen av partene fra å endre eller modifisere sine egne samsvarsstandarder og -prosedyrer, forutsatt at innholdet fortsetter å ta for seg samsvar med gjeldende lover og etisk atferd.
Forpliktelsene i henhold til dette avsnittet skal anses som et krav for oppfyllelse av selgerens kontraktsmessige forpliktelser. Dersom selgeren bryter en bestemmelse eller forskrift i henhold til dette avsnittet eller forpliktelsene i «ESG-standarden for leverandører», har rett til å avslutte avtaler eller forretningsforhold mellom og selgeren, inkludert hver parts tilknyttede selskaper, av viktige årsaker. Det er etter s skjønn å avstå fra oppsigelse og instruere selgeren om å utvikle og implementere en plan for å utbedre eller minimere bruddet og forhindre fremtidige brudd. Under planens implementering kan midlertidig suspendere forretningsforholdet.
Partene avtaler avtaleperioden i innkjøpsordren. Den respektive kontrakten kan når som helst sies opp av B. Braun med seks (6) ukers varsel til slutten av hvert kalenderkvartal.
B. Braun har rett til å fortsette å bruke tjenestene på samme vilkår etter utløpet av kontraktsperioden på månedlig basis.
Etter utløp av den avtalte kontraktsperioden eller oppsigelse av avtalen, skal B. Braun ha rett til å kjøpe tjenestene ved å motregne godtgjørelsen som er betalt til dato.
Ved opphør av løpetiden er selgeren forpliktet til å returnere alle data, dokumenter og andre gjenstander som eies av B. Braun og mottas fra B. Braun, eller til å slette dem på B. Brauns uttrykkelige forespørsel. Bevis på sletting skal gis til B. Braun. B. Braun har rett til å verifisere slettingen.
Kontraktsforholdet er underlagt tysk lov, med unntak av lovkonfliktbestemmelser og FNs konvensjon om kontrakter for internasjonalt varekjøp.
Forretningsvilkårene skal tolkes i samsvar med Incoterms som endret på tidspunktet for inngåelse av kontrakten.
For alle tvister som oppstår fra eller i forbindelse med denne kontrakten skal partene forsøke å løse tvisten gjennom minnelige forhandlinger. Hvis dette ikke er mulig, er partene enige om at det eksklusive vernetinget skal være den lokale eller regionale domstolen som har jurisdiksjon over Kjøperen. Kjøperen skal imidlertid også ha rett til å saksøke selgeren på vernetinget til selskapets forretningssted i samsvar med gjeldende lov der.
Status: Oktober, 2023